joi, 10 mai 2018

Valea anilor de demult...

...cu lume zâmbind pe străzi, cu blocuri locuite, cu piețe pline, cu nădejde-n ochi... Așa era Valea pe vremuri, în anii de demult. Orașele, străzile, casele, oamenii, toți eram parcă altfel...Mii de tineri, pe câteva sute de metri patrați, în fiecare seară: Lotus, Vegas, Vox Montis, Magic, baru’ lu’ nea Bonea, Cina, Hai-Ho...Imi aduc aminte ce lume era pe toate stadioanele (Jiul Petroșani, Parângul Lonea, Minerul Lupeni, AS Paroșeni). Ce duminici la Brădet ! Cum mai trăgea “duda” la U.R.U.M.P; știai că este miezul zilei. Ce “pită” se mai făcea la Livezeni! Ce făină mai vindea Brujan...De chioșcu’ lu’ Samson vă mai aduceți aminte? Dar de Porojan? Câte și mai câte, erau în Vale...S-au dus toate, s-au dus...Acum au rămas doar pensiile, cât or mai fi...Când nu or mai fi, nu prea o mai fi nimic...In Vale nu se mai trăiește, se supraviețuiește. Cine a prăpădit Valea? Sigur, unii spun că unii, alții zic că alții...Nu, toți! Unii, doar unii, oricât de roșii ori galbeni, portocalii, mov ori verzi ar fi fost, nu puteau singuri...Toți, dar toți, au așezat Valea pe “foastănă”. Valea Jiului nu a contat pentru nimeni. Nici pentru noi, oamenii de rând. Dacă ar fi contat, nu am fi stat...Fiecare categorie a strigat, atunci când buzunarul i-a fost afectat. Altfel, nu...Pentru Valea de astăzi, nimeni nu a strigat ieri, cum pentru Valea de mâine, nimeni nu strigă astăzi...Știți, vorba aia: ”...nu contează cine moare, ce mâncăm la înmormântare? ”

3 comentarii:

  1. Nu stiu cum o fi fost pe vremuri in Vale,simt nostalgia vremurilor apuse din cele scrise mai sus.Incerc sa imi imaginez:mineri din toata tara,fiecare cu apucaturile lui,asa ca o adunatura,haine atarnate la geamul blocului,copii urland....animatie totala...un fel de bâlci cu halbe bere sau țoiuri de rachie.....prea putin din civilizatie....sa nu uitam de momârlanii autentici,tacuti,muncitori ,puri,pe care ii gasesti pe coama vreunui deal muncind.
    ..pt prima data in Vale am fost anul trecut...descurajata de cele scrise online,am avut curajul sa plec la drum...totusi.Se zice ca pofta iti vine mâncand,tot asa si cheful de duca.In loc de o zi cat aveam in plan,am ramas o saptamana!!!!
    Mare mi-a fost mirarea sa descopar ca e mai multa curatenie decat in Arad,Straturi de flori bine ingrijite,un oras aerisit(Petrosani)..nu supra aglomerat ,ca al meu.Oras tânar ,lume bine imbracata,familii tinere,parcuri pline,oras de munte veritabil.Aerul respirabil,liniste,ce sa mai zic de oreturile la jumatate decat la noi.Nu imi venea sa cred ca sunt in Valea Jiului.....Am vizitat multe obiective turistice rare,care nu sunt puse suficient in valoare,oameni calzi,amabili....tot,absolut tot meniul pt un oras modern,nou..cu viitor.Am ramas impresionata de tot,cu promisiunea ca revin...mai am multe de vazut in zona!
    ..am scris eseul nu ca sa contrazic cele aratate mai sus de dvs,..ci ca sa elogiez un oras ,ca turist si calator de mii de km in tara romaneasca!
    Poate daca esti de-a locului nu vezi tocmai real ce se petrece in jur!!!
    Zic si eu-nu dau cu parul

    RăspundețiȘtergere
  2. Este un punct de vedere care nu poate decat sa ma bucure. Nu, nu era asa "mai demult", fiecare cu apucaturile lui, nu...Intotdeauna Valea Jiului a fost un spatiu cu oameni cumsecade. Cei veniti, "barabele" s-au molipsit de la bastinasi, de la "momarlani". Valea Jiului, Petrosaniul, nu sunt cele descrise de presa centrala. Dimpotriva...Insa, ceea ce scriam mai sus face referire tocmai la Valea de astazi, in comparatie cu Valea de ieri...Este cu totul si cu totul altceva. Sigur ca nu este un oras aglomerat, peste 80% din absolventii de liceu isi propun sa plece, multi dintre ei o si fac. De la an la an, sunt tot mai putine apartamente locuite, tot mai putine nasteri inregistrate etc...Populatia Vaii Jiului, este o populatie imbatranita. Din pacate nimeni nu isi prea mai afce planuri in Vale...Este trist, insa cat se poate de adevarat...

    RăspundețiȘtergere
  3. Inainte de popularizare Valea era mica... si cu oamenii locului.. viata este un ciclu si nu moare nimic... tptul se schimba... important este sa nu ramanem in trecut... muntii sunt tot aici... isvoarele si pasarile... important este sa avem ni ochii sa le vedem... Valea se reconstruieste... e adevarat ca mai lent si cu puteri proprii... pentru ca nu mai sunt interese..

    RăspundețiȘtergere